Thursday, November 30, 2006

Aamuruuhka Tokion metrossa

Klo 8:46 junaTämä juttu on todellinen klisee, mutta kyllä tämä oli pakko blogata, kun taas kerran koimme aamuruuhkan Tokion metrossa.

Saavuimme Tameike-sannon asemalle juuri kun kello 8:46 juna oli lähdössä. Valkohanskaiset sisääntyöntäjät tarkkailivat tilannetta ja totesivat, että junassa oli vielä runsaasti tilaa eikä työntöapua tarvittu. Kaikki ahtautuivat omin voimin vaunuihin.
Klo 8:48 juna saapuuSeuraava juna tuli täsmälisesti kello 8:48. Siellä oli yhtä paljon "tilaa" ja matkustajat purkautuivat ovista ulos heti kun ne hieman aukesivat.

Ruuhka on suunnaton, eikä sitä voi enempää lievittää vuoroväliä tihentämällä.
Klo 8:48 juna lähtiSeisoimme valmiina parijonossa ja työnnyimme hetkessä muun ihmismassan mukana vaunun sisälle. Saatta olla, että valkohanskat olivat nyt töissä, ainakin ihmismassa painoi meitä yhä syvemmälle vaunuun.

Ei Stockalla ole jouluna ruuhkaa! Ainoa paikka Helsingissä, jossa vastaavan tungoksen voi kokea on Reinin lihan joulukinkkujono Hakaniemen hallissa. Sillä erotuksella, että japanilaiset odottavat kiltisti parijonossa, päästävät satoja ihmisiä ulos junasta ja sadat lastautuvat tilalle muutamissa sekunneissa. Kameran kello näytti edelleen 8:48 kun juna oli nytkähtänyt liikkeelle!


Täällä olisi täysi kaaos, jos ihmiset eivät olisi toisilleen näin kohteliaita.

Tokion metroTokion metrojärjestelmä on kaupungin verisuonisto. Se kuljettaa päivittäin miljoonat ja taas miljoonat ihmiset töihin, kouluun, ostoksille, asiakaskäynneille, kotiin jne.

Siinä missä Helsingin rautatieaseman lähistöllä on kolme asemaa (Kamppi-Rautatieasema-Kaisaniemi) on Tokion rautatieaseman lähellä reilun 1 neliökilometrin alueella 7 metrolinjalla yhteensä 18 asemaa (kuvassa heti vihreän palatsialueen oikealla puolella: Otemachi *5, Tokyo station *3, Nihombashi *3, Mistukoshimae *2, Hibya, Nijubashimae, Yurakucho, Kuobashi ja Takaracho).

Mutta Shinjukun rautatieasema on silti maailman vilkkain, se syöttää joka päivä pari miljoonaa ihmistä tähän metroverkostoon. Ja verkosto toimii kuin kello, junat eivät juuri koskaan myöhästele. Paitsi jos joku työmuurahaisista päättää hypätä pois oravanpyörästä, raiteille...

Riikka & Samuli

Posted by Picasa

No comments: